КРАЯЗНАЎЧЫ РУХ У СЛОНІМСКІМ ПАВЕЦЕ Ў 1921-1939 ГГ. ГЛАВА 1. КРЫНІЦЫ І ГІСТАРЫЯГРАФІЯ

Спробы абагульняльнага адлюстравання развіцця айчыннага краязнаўства бяруць свой пачатак з кнігі Г.А. Каханоўскага. Нягледзячы на пэўныя дасягненні, да сённяшняга часу няма канцэптуальных прац па айчыннаму краязнаўству, як няма і спецыяльных работ, прысвечаных краязнаўчаму руху ў Слонімскім павеце ў міжваенны час. Аднак некаторыя факты развіцця яго асноўных накірункаў былі асветлены ў працах шэрагу айчынных даследчыкаў, сярод якіх вылучаюцца Аляксееў Л.В, Ёрш С., Несцярчук Л.М., Супрун В.Р., Цітовіч І.У., Чыгрын С.М.
Слонім
Краязнаўству і археалогіі на Беларусі ў XVI – 30-я гг. ХХ стст. прысвечана праца Л.В. Аляксеева. Аднак у яго кнізе не знайшлося месца адлюстраванню развіцця рэгіянальных даследаванняў на тэрыторыі Заходняй Беларусі ў міжваенны час. У рабоце Аляксеева згадваецца асоба Стаброўскага І.І. і яго першы археалагічны артыкул, але датаю заснавання Слонімскага музея называецца 1924 г. [4, с. 159], што не адпавядае рэчаіснасці.
І.І. Стаброўскі
Развіццё краязнаўчага руху ў Заходняй Беларусі аналізуе І.У. Цітовіч [74], які адзначыў уплыў на яго развіццё палітыкі ўлад Другой Рэчы Паспалітай. Вызначальным фактарам станаўлення руху, на думку І.У. Цітовіча, была барацьба двух ідэалогій – рэгіаналізма (прадстаўнікі польскага грамадства) і краёвасці (прадстаўнікі інтэлігенцыі беларускага паходжання). Рэгіяналізм, на думку аўтара, быў прынесены палякамі з мэтай асіміляцыі, у адрозненне ад краёвасці, якая была сфарміравана мясцовай інтэлігенцыяй у ХІХ ст. З’яўленне польскіх краязнаўчых ўстаноў у першую чаргу было выклікана імкненнем “замяніць сепаратыстычную краёвасць лагодным польскім рэгіяналізмам” [74, с. 267]. Менавіта з пашырэннем краёвасці на землі былога ВКЛ Цітовіч І.У. звязвае распаўсюджванне ў Заходняй Беларусі філій ПКТ як асноўных прадстаўнікоў рэгіяналізму. У артыкуле “Краязнаўчы рух на тэрыторыі Лунінецкага павета (1921-1939 г) [75] Цітовіч называе рух “польскім па сваім ідэалагічным змесце”. Найбольш каштоўнай інфармацыяй у артыкуле з’яўляюцца дадзеныя пра ТРУЗ.
Ахове матэрыяльнай і духоўнай спадчыны Беларусі прысвечана кніга Несцярчука Л.М. [44], адзін з яе раздзелаў характарызуе сітуацыю ў Заходняй Беларусі ў 1921-1939 гг., у якім аўтар робіць выснову пра тое, што дзякуючы шэрагу арганізацыйных, навуковых і фінансавых мер, вялікая колькасць помнікаў гісторыі, культуры і архітэктуры былі ўратаваны ад разбурэння і знішчэння [44, с. 92].
Шэраг артыкулаў, прысвечаных гісторыі Слонімскага павета ў міжваенны час знаходзіцца ў зборніку “Слонімшчына вачыма навукоўцаў і краязнаўцаў”, выпушчанаму з нагоды 750-годдзя горада. Сярод іх – артыкулы Здановіч Н.І. [25] і Звяругі Я.Г. [23], у якіх згадваецца пра раскопкі І.І. Стаброўскага  на тэрыторыі Слоніма і Слонімскага павета ў міжваенны час. У ім маецца артыкул Караськ Н.В. [36], прысвечаны Слоніму і Слонімшчыне ў 1918-1939 гг. і напісаны на падставе матэрыялаў ДАГВ, дзе гаворыцца аб тым, што “частка моладзі ўваходзіла ў Польскае краязнаўчае таварыства, пры якім у г. Слоніме з 1930 па 1939 г. існаваў краязнаўчы музей на чале з Ёзафам Стаброўскім” [36, с. 253]. Інфармацыя, пададзеная ў артыкуле, аднак, не адпавядае рэчаіснасці. Так, музей быў заснаваны ў 1929 г.; выклікаюць пытанні і лічбы этнічна-рэлігійнай сітуацыі ў павеце, да якіх не прыведзена спасылак з крыніц. Зборнік змяшчае артыкул былой дырэктаркі слонімскага раённага музея Шпырковай І.Р. “З гісторыі краязнаўчага музея ў Слоніме” [84], аднак у ім маюцца толькі дата заснавання, музея, згадка пра пачатак калекцый, праблему адсутнасці памяшкання пад яго і невялікая азнаямляльная інфармацыя пра І.І. Стаброўскага. Такі характар носяць і іншыя артыкулы І.Р. Шпырковай: два ў кнізе “Памяць” [88, 89], шэраг артыкулаў у газеце “Слонімскі веснік” з нагоды святкавання заснавання музея [85, 87] і артыкул аб гісторыі Слонімскага музея ў “Беларускай энцыклапедыі” [86]. Але яна не закранае пачатковы перыяд дзейнасці музея, падрыхтоўчую працу І. Стаброўскага па арганізацыі музея і фарміраванне экспазіцый даваеннага перыяду. Акрамя таго І. Шпыркова падрыхтавала рукапісную даведку для супрацоўнікаў музея “Биографическая справка на Стабровского Иосифа Иосифовича, основателя Слонимского краеведческого музея” [83].
Краязнаўчы рух ў міжваенны час на тэрыторыі Слонімскага павета знайшоў сваё месца ў перыядычным друку. Даследаваннем гісторыі перыядычнага руху на Слонімшчыне займаўся краязнавец С. Ёрш, у артыкуле якога згадваюцца і пэўныя публікацыі і імёны мясцовых краязнаўцаў міжваеннага перыяду [19].
Важнейшым дзеячом краязнаўчага руху ў Слонімскім павеце з’яўляецца І.І. Стаброўскі. Без адлюстравння дзейнасці гэтага чалавека будзе незразумелым развіццё краязнаўчага руху ў павеце як суцэльнай, пэўнай з’явы. Таму вялікая ўвага ў магістэрскай дысертацыі надаецца менавіта асобе І.І. Стаброўскага. Першы артыкул, прысвечаны яму, выйшаў у 1968 г. і належыць С. Новік-Пяюну [46]. У ім распавядаецца пра праведзеную ў 1924 г. выставу старадрукаў у Слоніме. У 1969 г. з’явіўся артыкул М. Рылко [58], у якім распавядаецца пра лёс Слонімскага музея ў гады Вялікай Айчыннай вайны, калі Стаброўскі спрабаваў захаваць ад знішчэння калекцыі музея.
С.М. Чыгрын
Даследаваннем жыцця І.І. Стаброўскага займаўся слонімскі  журналіст і краязнавец С. Чыгрын. Яго першы артыкул пра Стаброўскага быў надрукаваны ў 1990 г. [79]. У наступным артыкуле, які выйшаў у 1994 г. С. Чыгрын распавёў чытачам “Газеты Слонімскай” аб жыцці Іосіфа Іосіфавіча пасля 1948 г., выкрыў адносіны НКУС да слонімца, апублікаваў пісьмо Стаброўскага да урада з просьбаю “востановіть в незаконно отнятых правах” [80]. Далей аўтар апісвае музей пад час нямецкай акупацыі, калі зала, прысвечаная ўсталяванню савецкай улады, змянілася экспазіцыяй “незалежнай Бацькаўшчыны” з партрэтамі дзеячоў БНР і граматай аб абвяшчэнні незалежнасці БНР. Але дадзеныя артыкулы, нягледзячы на прадстаўлены багаты архіўны матэрыял, амаль не закранаюць “польскі перыяд” жыцця Стаброўскага, падрыхтоўку, стварэнне і пачатак дзейнасці Слонімскага рэгіянальнага музея, створанага пры падтрымцы ПКТ.
С.М. Новік-Пяюн
Шэраг артыкулаў, прысвечаных жыццю і дзейнасці Стаброўскага, надрукаваў у перыядычным друку журналіст Іосіф Калюта [32-35]. Іх асновай сталі справаздача навуковай супрацоўніцы Слонімскага музея Н. Гайдук і ўспаміны паэта С. Новік-Пяюна, які быў сябрам І. Стаброўскага. І. Калюта напаўняе свае артыкулы сентыментальнасцю, адкрывае перад чытачом унутраны свет музея, раскрывае глыбінныя пачуцці наведвальніка: “Бо музей ёсць не што іншае, як Сабор душаў нашых” [32].
Адным з важнейшых дасягененняў краязнаўчага руху ў Слонімскім павеце стаў рэгіянальны музей. Вывады аб з’яўленні, развіцці і дзейнасці слонімскага музея зроблены пры апоры на метадалагічныя падыходы, выкладзеныя Т.Ю. Юрэневай [92].
Развіццё краязнаўчага руху ў Слонімскім павеце адбывалася на фоне агульнадзяржаўных працэсаў у ІІ Рэчы Паспалітай, якія характарызаваліся пэўнымі асаблівасцямі на тэрыторыі Заходняй Беларусі, звязанымі з правядзеннем палітыкі рэпаланізацыі і пераўтварэннем тэрыторыі рэгіёна ў сыравінны прыдатак. Для характарыстыкі эканамічнай, сацыяльна-канфесіянальнай і нацыянальнай дынамікі на тэрыторыі Слонімскага павета былі выкарыстаны працы В.Р. Супруна, польскіх даследчыкаў Дыцыкоўскага А. і Сасінскага А.
В.Р. Супрун
У кнізе Супруна В.Р. “Дзеі над Шчарай” [67] з пазіцый нацыянальнай гісторыі разгледжаны падзеі міжваеннага часу, асноўным зместам якой стала палітыка паланізацыі і адказ на яе ў форме развіцця нацыянальна-вызваленчага руху. В.Р. Супрун разглядае і сацыяльна-эканамічнае развіццё павета, характарызуючы яго як пераўтварэнне ў крыніцу сыравіны для прамысловасці ІІ Рэчы Паспалітай.
Змены ў інфраструктуры Слоніма і павета акрэслены ў працах польскіх даследчыкаў Дыцыкоўскага  А. [97] і Сасінскага А. [117]. Яны напоўнены вялікай колькасцю факталагічнага матэрыялу, аднак яны горад Слонім называюць “польскім” [117, s. 106], перастаўшым такім быць пасля 1944 г. На жаль, кніга “Памяць”, прысвечаная Слонімскаму павету амаль не змяшчае матэрыялаў прысвечаных міжваеннаму перыяду гісторыі павета, акрамя інфармацыі пра нацыянальна-вызваленчы рух і дзейнасць КПЗБ і шэрагу іншы палітычных арганізацый.
Творы, якія людзі ствараюць у працэсе мэтанакіраванай творчай дзейнасці, наўмысна надзяляюцца імі рэалізаванай, рэчыўнай матэрыяльнай формай, у якой гэтыя творы могуць свабодна функцыянаваць у тым ці іншым сацыя-культурным асяроддзі. Гэтыя творы (ці захаваныя іх фрагменты) цалкам могуць фіксаваць закладзеную ў іх інфармацыю аб людзях, што стваралі гэтыя творы і таксама (у пэўнай ступені незалежна ад намеру аўтараў), аб тым гістарычным часе і месцы (хранатопе), у якім узнікненне гэтых твораў і іх далейшае функцыянаванне аказаліся магчымымі. На гэтым фундаментальным уяўленні аб крыніцах як з’явах культуры, як рэалізаваным прадукце чалавечай дзейнасці і заснавана сістэма метадаў крыніцазнаўства, яго метадалогія [28, с.30-31]. Гістарычная крыніца — матэрыяльны аб’ект, які мае сацыяльную прыроду паходжання, адлюстроўвае гістарычнае мінулае грамадства, уцягнуты ў сферу гістарычнага даследавання і служыць сродкам гістарычнага пазнання.
Пры напісанні магістэрскай дысертацыі былі выкарыстаны архіўныя матэрыялы ДАГВ. У фондзе “Навагрудскае ваяводства” маюцца дакументы аб складзе “Саюза турыстычнай прапаганды зямлі Навагрудскай” [9], дзейнасці СЭАТ [10, л. 1-4], Слонімскага аддзела ПКТ і гурткоў краязнаўчай моладзі [10, л. 17, л. 23-24, л. 27-28], рэгіянальнага музея [10, л. 10-11, л. 18, л. 25, л. 39, л. 41], аб правядзенні на базе музея навуковай дзейнасці [10, л. 26, л. 38]. У фондзе “Слонимский краеведческий музей” маецца “Інвентарная кніга” [13], складзеная І.І. Стаброўскім, дзе змяшчаецца інфармацыя аб найбольш значных экспанатах музея, выдзеленых па шэрагу катэгорый: назва, колькасць, памеры, месца паходжання, спосаб набыцця, заўвагі. Асаблівую цікавасць дадзены дакумент выклікае не толькі тым, што дае сістэмную структуру экспазіцый (падзел на раздзелы), але і ў сувязі з тым, што змяшчае інфармацыю пра рэчы, перададзеныя ў Літаратурны музей СССР і Музей мастацтва ў Баранавічах. Фонд “Слонімская дзяржаўная жаночая настаўніцкая семінарыя імя Марцэліны Дароўскай” прысвечаны дзейнасці ў Слоніме сярэняй навучальнай установы на базе ордэна бернардынак, у асяродку якой дзейнічаў гурток краязнаўчай моладзі.
Слонімскі гісторыка-краязнаўчы музей
Важнае значэнне пры напісанні дадзенай  работы мелі дакументы, што захоўваюцца ў Слонімскім гісторыка-краязнаўчым музеі, сабраныя І.І. Стаброўскім, якія дзеляцца на дзве часткі:
1.        “Вопіс калекцыі дакументаў Стаброўскага”, які ўключае ўлічаныя і ўнесеныя ў каталог музея дакументы рода Стаброўскіх і самога І. І. Стаброўскіх. Яны датуюцца 1832-1945 гг.
2.        “Асабісты архіў Стаброўскага І.І.” – частка дакументаў міжваеннага, але ў асноўным пасляваеннага часу (1945-1970), неўлічаныя і не адзначаныя ўласнымі інвентарнымі нумарамі, сярод якіх змяшчаецца шматгадовая перапіска з уладамі БССР і СССР, у якіх маюцца каштоўная інфармацыя пра стварэнне і дзейнасць музея. Тут жа знаходзіцца перапіска з Новікам-Пяюном падчас зняволення апошняга і да моманту яго рэабілітацыі ў 1958 г.; перапіска з Н. Гайдук, былой супрацоўніцай музея, якая пасля вайны займала пасаду ў ЦК КП(б) Б.
І. Стаброўскі, "Война 1914 года". Першы ліст
У музеі захоўваюцца рукапісы Стаброўскага, сярод якіх маюцца тэксты экскурсій і арганізацыі экспазіцый. С. Новік-Пяюн, знаходзячыся на пасадзе дырэктара музея, звяртаўся да Наркамата Асветы з просьбай аб дазволе данесці іх да шырокага кола музейных супрацоўнікаў рэспублікі. Дадзеныя працы, перш за ўсё, уяўляюць сабой кампіляцыйныя творы, але у той жа час раскрываюць уласныя погляды Стаброўскага па шырокаму колу пытанняў: ад з’яўлення першых людзей на тэрыторыі Слонімскага павета да тэорыі адноснасці Эйнштэйна. Адзін з яго твораў называецца “Моя энциклопедия”, у якой маецца вялікая колькасць асабістых выпісак на рускай і польскай мове з розных твораў тлумачальнага характару. Захаваліся наступныя рукапісныя працы І.І. Стаброўскага: “Православие, католичество и уния. Взаимные их отношения в Слонимщине” [66], “Каменный век (неолит) в Слонимщине и соседних районах” [65], “Хронология Слонимщины и соседних районов”, “Симметрия и красота в Природе”, “Война 1914” [64]. Сярод рукапісаў захоўваецца аўтабіяграфія Стаброўскага, якую ён склаў у 1960 г. і дзе ў канспектатыўным выглядзе адлюстраваў сваё жыццё з падрабязным пералікам дасягненняў, асабліва падрабязна спыніўшыся на гадах вайсковай службы, распісаўшы ўдзел у камісіях, камандзіроўках, прачытаных дакладах, удзеле ў арганізацыі краязнаўчага руху і г.д. [2]. Захаваліся яго паслужныя спісы [52, 53] і ўспаміны пра першую сусветную вайну [64], якія разам з аўтабіяграфіяй дазваляюць аднавіць жыццёвы лёс пад час яго вайсковай службы.
Публікацыі слонімскіх краязнаўцаў знайшлі сваё месца ў перыядычным друку, як агульнадзяржаўным (Ziemia), так і рэгіянальным (Gazeta Słonimska, Slonimer Wort, Tygodnik Słonimski).
У часопісе ПКТ “Ziemia” знайшлі месца артыкулы М. Дрэўко пра слонімскі музей [98], В. Харкевіча пра станаўленне вяслярства і пра дзейнасць Марской і каланіяльнай лігі (далей – МіКЛ) [96]. У часопісе адлюстраваны краязнаўчы рух у межах ІІ Рэчы Паспалітай, асноўныя яго накірункі і тэндэнцыі, якія праявіліся ў яго арыентацыі на мяжы 20-30-х гг. на развіццё сувязей з турызмам.
У рэгіянальным друку знайшлі месца даследаванні мясцовых краязнаўцаў, сярод якіх вылучаецца  Karta z przeszłości Słonima” [100], дзе выкладзены асноўныя падзеі гісторыі Слонімскага павета.
Навуковыя дадзеныя пра археалагічныя даследаванні Слонімскага павета выкладзены ў часопісе “Wiadomości archeologiczne” [123], а ўяўленні пра Слонімскі павет ў кнізе Б. Александровіча [93]. У якасці крыніцы і навуковай літаратуры ў магістэрскай дысертацыі выкарыстаны спадарожнікі.
Пры даследаванні дзейнасці слонімскага аддзела ПКТ выкарыстоўваліся статуты, штогоднікі і справаздачы з яго дзейнасці.
Вялікая колькасць крыніц, характарызуючых развіццё краязнаўчага руху ў Слонімскім павеце ў міжваенны час змяшчаецца ў Велькапольскай лічбавай бібліятэцы (http://www.wbc.poznan.pl/dlibra) і агульнаеўрапейскай лічбавай бібліятэцы (http://www.europeana.eu).

Такім чынам, пры напісанні магістэрскай дысертацыі аўтар імкнуўся выкарыстаць найбольш поўнае кола крыніц розных тыпаў, якія прысвечаны краязнаўчаму руху ў Слонімскім павеце ў міжваенны час. Рознае паходжанне крыніц, разнастайнасць іх тыпаў стварала магчымасць праводзіць іх карэляцыю, дазваляла крытычна аналізаваць падазеныя ў іх звесткі і суадносіць іх з фактамі, які узгадваюцца ў гістарыяграфічнай літаратуры. Гэта павінна было стаць асновай аб'ектыўнага падыхода да ацэнкі асаблівасцяў краязнаўчага руху на Слонімшчыне.

No comments:

Post a Comment